Välkommen till thomaslundgren.nu

 

Trafikljus

19 december 2024

Jag kör ju bagarbil extremt tidigt på mornarna nuförtiden. Det är ett extremt solitärt jobb, men jag trivs bra med det och jag har redan börjat notera vissa beteenden som jag faktiskt trodde hörde det förflutna till. Det finns nämligen en myt – och ja, det är en myt, om att om man blinkar med helljuset mot ett trafikljus på natten så slår det om.

Jag har sett otaliga taxibilar göra detta. Först trodde jag att de blinkade åt mig, men sen såg jag fenomenet så att säga från andra sidan och insåg att den här gamla legenden fortfarande lever.
Orsaken till att jag v e t att det är en myt är att jag hörde saken tas upp i ett frågeprogram på P1 för några år sedan, förmodligen något av de trafikprogram som fanns då. Det var en kvinna som ringde in och frågade experterna om detta, för hon var trött på att hennes make envisades med att blinka med helljuset fast hon visste att det bara var en legend. En expert från trafiksäkerhetsverket – som det hette på den tiden, kunde intyga att nej, det är inte sant. Många trafiksignaler, framförallt i städer har däremot särskilda slingor i marken som känner av att en bil närmar sig och därför slår på grönt ljus om det är möjligt under de tider på dygnet då det inte är så mycket trafik. Att blinka mot en trafiksignal har ingen som helst effekt. Man får helt enkelt antingen vänta på att den där slingan skickar info till stolpen eller vänta på att signalens intervall når grön status. Och det intervallet är olika beroende på var trafiksignalen finns. Jag har suttit och svettats vid vissa signaler som kändes som de fastnat på rött och jag varit stressad nog ändå, dessutom varade det gröna ljuset i mikrosekunder, för bara någon bil i taget hann ta sig ut innan det slog om igen och en ny evighetslång väntan på grönt ljus inleddes.  Om det hade hjälpt med att blinka med helljuset så hade vi gjort folk på vägen utanför epileptiska.

Framåt sju på mornarna så är morgontrafiken igång ordentligt i Malmö och då gäller det att ha det mesta av sina leveranser avklarade, för under den sista timmen, fram till klockan åtta, kommer man inte någonstan särskilt fort och effektiviteten i leveranserna går ner. Inte för att det går att jämföra med Göteborgs eller för den delen Stockholms rusningstrafik. Men den är jobbig nog och bakom rattarna på fordonen som har bråttom sitter det stundom medelålders män med horn som skriver på Facebook om alla idioter i trafiken. Dvs vi andra.

En av dem skrev på Threads på fullt allvar att han stoppat en annan bilist som han ansåg körde ”fel” och inte använde sin blinkers rätt. Han fick medhåll av andra bilister som irriterade sig över alla bilister som körde för långsamt. Själv tycker jag att det är just de här människorna som är de verkliga idioterna i trafiken, för du kan – såvida du inte är trafikpolis, aldrig ta på dig ansvaret att stå till doms över en medtrafikants trafikbeteende på  det sättet oavsett hur idiotiskt vederbörande kör. Det är inte din roll. Man tar ansvar för sin egen körning och försöker att köra så säkert och laglydigt man kan och vill. Det kommer alltid att finnas personer därute med dåligt omdöme, dålig körstil och livsfarlig attityd. Men det är inte upp till dig att konfrontera dem. Ibland är det faktiskt du som har fel, fast du inte tror det. Vi gör alla fel. Vi gör alla misstag och tar dåliga beslut om än kanske inte särskilt regelbundet. Bara en sådan sak som rondellkörning verkar vara en total brist hos många därför att man fick lära sig på ett sätt då man tog körkort och sedan ändrades reglerna, vilket gör att väldigt många inte tycks ha en aning om vad som gäller.

Jag tog körkort på nittiotalet och har kört i över trettio år vid det här laget och då var reglerna för rondellkörning helt andra. När jag gick bussförarutbildningen tio år senare så var reglerna andra. Nu vet jag – eller tror mig veta, att man endast ska blinka när man lämnar en rondell, inte innan, inte under. Bara när man lämnar den.

Och killen som tyckte det var självklart att preja en annan trafikant bara för att tala om hur dålig bilförare vederbörande var, är en typ av förare jag hoppas slippa möta. I synnerhet när jag kör min bagarbil under nattens tysta timmar.

Tidigare blogginlägg: